الأحد، 16 نوفمبر 2008

نـبتـــــــــــــــــــــــدي.

من أين نبدأ ؟ سؤال محير..نبدأ من حيث أنتهينا .
نبدأ مع اول ضوء مع اول بصيص أمل في أشراقه اليوم الجديد ..وقبل ان تطل علينا شمس النهار نسرع الخطا قبل ان يصيبنا الملل من كثره الحديث بلا جليس ولا انيس .
كانت اول بارقه أمل اضاءت لي الطريق ولا اذكر التاريخ بالتحديد ولكنه كان يوما سعيد ،حين كنت في غرفه أبي (أبويا يعني )لا أدري ما الذي كنت اصنعه ،ولكني كنت الهو..وقـد استبد بي اللهو حتي تصورت اني كنت أحلم حلما جميل ...اتمتع بحضوري واتشرف بجلوسي بجوار كرسي سيدي وحبيبي . لا يطول الحلم واسيقظ علي صوت فيه من الحده والجد والرقه والصرامه يقول في هدوء صاخب 
 ــ كووخخخ عيييب .
 كلمتين ان كنت انت قـد سمعتهما معي فلم اسمع ثالثه ...وانتهي الحلم لأستيقظ علي كابوس ..كلما اقدمت علي عمل شيئ أي شيئ اسمعهما بنفس النبره الرقيقه المعبره عن حقيقـه لن تغيب عـن ناظري أبـدا .
 بعـد سنوات عـديـده مرت ...كانت قـد تركت خـلفـها طفوله وصبا ومراهقه وشباب و حتي الآن لم تغيب عن مسامعي هاتين الكلمتين . وعلي هـذه النغمـه تسير أغنيه حياتي..
 في مرحله الوعي الحالي تركت الدنيا بكل ما فيها وذهبت لأجلس مع وحـدتي في خلـوتي كي امتنع عـن العيب . لا تظن اني اصبحت قديسا ولا ملاكا ، بل كل شياطين الارض كانت تأتي لنتحالف ..ولا اخفي سرا......نعم ...قـبل الاستغراق في الحلم أعـود للكابوس الحياه بشكلها الحقيقي كيف تكون كما تحب وما تحب لا يحبه الاخرين؟
 يااااه ...ليه كل الدوشه دي .
 وزي ما بتقول حاجات عـيال...وأأأأأدي قـعده 
 هات لنا حاجه يا رمضان 
 مين رمضان ده ؟ ..رمضان الراجل الطيب الي بيتحمل رزايا ويقولي نعم حاضر 
 وانا كمان والله بتحمل منه كتير وبقول له نعم حاضر عـنيه.
 نهايته ...بينما اجلس في ذلك السجن الـفـسيح ..يحل علينا بوجهه المليح ويطلب الجلوس كي يستريح من عناء المشوار.
 جلس ...وأختلس نظره ونظرات وقـد امتلأت عينيه بالعبرات ...وبلهجه السيد الآمر قال:
 ـــ ما تقـومـوا بالـواجـب .. 
   وعلي مانـقـوم بالـواجـب .. تـركـب العين علي الحاجب وتشوف العين علي الحاجب . 

هناك 10 تعليقات:

اقصوصه يقول...

كل شي عيب!

من فطرتنا تربينا ع هالشي

يوم اشوف اطفال الاجانب

استعجب من اسلوبهم

من عقليتهم وتصرفاتهم العاقله

كأنهم اكبر من عمرهم

يمكن لانهم ما عانوا من عقدة العيب؟

رئيس التحرير يقول...

العزيزه أقصوصه :
يبدو انك متواضعه، فعند زيارتي لكم اكتشفت انك روايات وقصص وحكايات .
سيدتي لست في موضع عرض وسرد طرق التربيه ان كانت قد تركت عقدا كما تقولين اوتركت شيئ آخر.
اشكر مرورك العطر ولنا حديث عن ( عقده العيب )

من غير عنـــوان يقول...

تقبل مروري

تحياتي

فشكووول يقول...

أهلا حبيبى صاحب العزبه

طب بزمتك اما كان بيقول كووووخ عييييب مش كنت بتحبه وبتحبه دالوقت .. ربنا يبارك فيك وفى عزبتك اللى هي فين عشان نروح نسرقها لك
اصل انا قلت انت مش حتوافق على النشر وحترفضه قمت منزله .. على فكره الكحيان وبس خلاص لسه ما جوش وما يعرفوش حاجه .. تحياتى يا صاحب العزبه

رئيس التحرير يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
رئيس التحرير يقول...

من غير عنوان:
كيف نصل اليك سيدي ؟..أنت العناوين كلها. مرورك معطر بالفل والياسمين.
وربنا ما يحرمنا منك...ومن مرورك.

رئيس التحرير يقول...

عمي وأستاذي فشكول:
(طب بزمتك اما كان بيقول كووووخ عييييب مش كنت بتحبه وبتحبه دالوقت)
الاجابه علي سؤالك ده هي موضوع البوست القادم يا عم فشكول.
عايز تسرق العزبه ...أزاي؟؟ ورئيس التحرير معسكر هنال..رووح ياسيدي.
انت سبت الحكيان وبس خلاص وجت هنا من غير ما يعرفوا ...يبقي أنت الي سرقت المعزه..

Unknown يقول...

آآآلو ..وعزبه ...وباشا ...ايه الهيلمانات دي؟ ورايق ياعم وبتحكي آآآآمال ايييه ...مش صاحب عزبه ..
بعد اذن صاحب العزبه ادخل كده أفركشهالك يمين في شمال علي كام جوله كده وراجع لك تاني ...أستناني.

فشكووول يقول...

هى العزبه اتسرقت فعلا واتفركشت بناسطة فركشاوى وانا حافشكلها لك عشان انت مستخبى فيها ثم قول لى ايه حكايتك محيرنا ليه بين الخرفان اللى عايزه يضحى بيها وبين صاحب العزبه وبين اسمها ايه ؟؟؟ يا عم ارسى لك على بر عشان الواحد يعرف لك طريق سكه واحده وما يتعبش ... تحياتى

فشكووول يقول...

هى العزبه اتسرقت فعلا واتفركشت بناسطة فركشاوى وانا حافشكلها لك عشان انت مستخبى فيها ثم قول لى ايه حكايتك محيرنا ليه بين الخرفان اللى عايزه يضحى بيها وبين صاحب العزبه وبين اسمها ايه ؟؟؟ يا عم ارسى لك على بر عشان الواحد يعرف لك طريق سكه واحده وما يتعبش ... تحياتى