الجمعة، 21 نوفمبر 2008

الـعـين علي الحاجـب




فتحنا الابواب المغلقه وأبينا ألا نستضيفه.
تناولنا العشاء وصلينا العشاء وما كان هناك من مجال للسمر،فقد كل الجسد ومال للكسل .
وعند وضع الرأس علي الوساده تتوافد كل الخيالات وحوارات الساده .
توافدت علي الرأس ظنون وما كان غير الجنون احسان الظن بمن تهون عنده الأمانه.وينسي قديمه ويتخطي مكانه .
وللمره الألف بعد الملايين تسمع كلمات هي من صميم التكوين(كووخ عيييب) لتكون الكلمه بمثابه الضابط الذي يمنع اللص من المرور.
وقد تساءل العم فشكول وهو يقول :ـ
ـ بذمتك مش كنت بتحبه وهو بيقول؟
كيف لا احبه ياعم فشكول ، وهو يؤدي رساله قد كلفه بها ربي وربه؟ ألم يقلها المولي عزوجل لنا قبل ان نأتي الي الارض؟
لقد زكرتني كلمات ربي بالأرض بكلمات رب السماء وجعلت (الكووخ عيييب) من صميم التكوين .
اليست هذه كلمات رب السماء اليست هي الهدايه؟
الم يقل رب العزه:ـ
(ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها

(وفال (ولا تقربا هذه الشجره فتكونا من الظالمين
ربنا افتح بيننا وبين قومنا بالحق
ربنا كن لنا ولا تكن علينا
وانصرنا بالحق المبين

*** *** ***

هناك 17 تعليقًا:

Unknown يقول...

صاحب العزبه..
كلام بعيد الكلام ده في عصر نجيب محفوظ ويوسف ادريس و محمد عبدالحليم عبدالله وفركشاوي ناوي والأجر علي الله .
اليوم اصبحت القصه 3 او 4 كلمات وبس خلاص ..حتي ابقي اسألها ..هي بتيجي هنا ..علي فكره بس خلاص دي ..عميقه قوي خلي بالك منها .
صاحب العزبه ...شيل الكلاب من ع الباب
امال اصحابك كشكول وفشكول والكحيان الي انت همدان عندهم مابيجوش عندك ولا ايه؟

Unknown يقول...

كل ما اقرب من عزبتك الاقي عزوتك وعزتك اخاف واهرب منك.

Unknown يقول...

آسف يا صاحب العزبه..
بس انا شايف انك كريم حبتين سؤال واحد..
البيت ده... بيتك حقيقي؟

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم
وهنا اول تعليق هيقول
هو هنا هو هناك انا متلخبطة
المهم انها نفس الصورة يبقى نفس الشخص(رئيس التحرير) وأكد لي برده
ياسيدي أنا نفسي أقرأ البوست ده بس للأسف الخط صغير جدا ومش عارفة أقرأ والعتب على النظر بقى مش على الخط لكن معلش أرجو تكبر الخط شوية
جهاد مشالي

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم
وهنا اول تعليق هيقول
هو هنا هو هناك انا متلخبطة
المهم انها نفس الصورة يبقى نفس الشخص(رئيس التحرير) وأكد لي برده
ياسيدي أنا نفسي أقرأ البوست ده بس للأسف الخط صغير جدا ومش عارفة أقرأ والعتب على النظر بقى مش على الخط لكن معلش أرجو تكبر الخط شوية
جهاد مشالي

رئيس التحرير يقول...

فركشاوي ..ناوي!
الكلام بعيد نقربه ياسيدي.مين نجيب محفوظ ده يا فركشاوي!القصه اليومين دول 3 او 4 كلمات ..من بخلكم!آه ..بتيجي وانا مش مستنيك تعرفني ياعمي. الكلاب ع الباب وما منعتش حراميه المعزه يا فركشاوي انت وفشكول الي سرقتوها.
=====================
عصفور مهاجر
وايه الي مخوفك يا حبيبي..
ايه يا عصفور وبعدين معاك
====================
العسوله عيال رجاله
العتب علي يا بنتي لا ع النظر ولا ع الخط بس كل ما في الامر حاجات عيال كده.
ومافيش لخبطه ولا حاجه ..رئيس التحرير صاحب العزبه ما هي دي الحكايه ..
انا بحكي فيها من الأول.

حاجــ عيال ــات يقول...

هيه آدي قعدة ياعمدتنا
والبوست هيتقرا يعني هيتقرا وهتكلفنا حق نظارة نظر من العيار التقيل اوي
عيار اللي بيلضم الابرة
وهعلق تاني لما أقرا بقى
سلام مؤقت

بس خلاص ... يقول...

صاحب العزبه باشا ..رئيس تحريرنا
انا خلاص صحيت من الحلم لاقيت كابوس الكوسه والقرع طارح فدادين نتوه احنا فيها ...لكن مالقيتش شمس صاحيه ولانهار بينادينا ... مالقيتش غير العتمه
اوعى تفتكرنى متشائمه ده انا حتى ماببطلش ضحك على اللى بيجرى لينا

فشكووول يقول...

ازيك يا صاحب العزبه .. اللى انت زارع فيها ايه .. على فكره البرتقال السنه دى عمل عمايل مهببه .. يعنى الفدان شجر من 25 الى 30 الف جنيه والعنب برضه عمل حاجات حلوه .. اوعى تقلع البرتقال
انا حاجيب فركشاوى الموقعاتى اللى عمال يوقع بينى انا والكحيان وبينك ونعزمه عزومه اونطة كدا عشان يبطل يوقع بينا .. طب يا فركشاوى ارجع للبوست السابق تلاقينا قاعدين انا والكحيان.. بالغيظ فيك وحنقعد كمان البوست ده .. تحياتى يا صاحب العزبه

kh يقول...

اللهم آمين
هذه زيارتى الأولى لعذبتك
ولكنى اعجبت بالكلام جدا رغم انى لم أفهم الكثير منه أو ربما أبيت ألا أفهم ولكنى أرى بجد أن هذا الكلام عالى أوى وعاوز دماغ رايقه

وسلااااااااام

مدونتى
http://successka.blogspot.com/

احمد عارف الشريف يقول...

فركشاوى ناوى

بس خلاص ... يقول...

حضرة صاحب العزبه باشا ....
ياترى الكووخ والعيب اللى اتربين عليه هو اللى صح رغم العقد اللتى تركها فى الاجيال السابقة ولا ... علم التنفيض .. وتكبير الجمجمه وسلم لى على الترماى .. والقاموس الجديد من سوكيات اللامبالاه ..
بص ياعمدتنا اهم حاجة المعزة خلى بالك عليها من الفركشه والفشكله ...
وماتسمعش كلام فشكول بيه بيع العنب والبرتقال خلى الغلابه تاكل

فشكووول يقول...

هو اناكل ما اروح لحد الاقيه عمل ديكور جديد .. وطبعا انت عندك عزبه وتعرف تعمل ديكور كل يوم .. هنيئا لك يا عم.. شفتك عن بس خلاص والمقطع الاخير من تعليقك زيك زى السكر .. تحياتى وسلامو عليكم

بس خلاص ... يقول...

كل سنه وانت طيب ياريس اعاد الله عليك الايام المباركة بكل الخير والسعادة

Empress appy يقول...

السلام عليكم
كل سنه وحضرتك طيب
مش عارفه سبت ليه تعليق تقولى خيالك واسه والله انا محدش غصبنى احكيي فعلا انا فاكره حاجات عن نفسي واهلى قالوها من وانا صغيره مش بالف بعدين مش فاهمه كلام حضرت ليه ذم ولا مدح عموما ميرسي يا فندم على الكلام والله بس انا مش كدابه انا عرفت لعدها ان الشامبو غلط عليهم بس الحمد لله كنت بلحق وبنشفه ايامها وبعدين ابتدائي مقولتش فى اولى ولا سنه خمسه بس اللى اطمنك ليه انى كنت كبيره كنت فى خمسه ابتدائي يا ريت حضرتك تراجع مدونتى وكلامي علشان تعرف اذا كنت بكدب من عدمه اتشرفت بيك ولو كلامك انا فهمته غلط امسح الكومنت حضرتك وكانه مكنش بس يا ريت توضح ليه عندي
جزاكم الله خيرا

Empress appy يقول...

يا فندم انا اللى اسفه لحضرتك لانى اول مره اشوف تعليق حضرتك عندي وانا مش من النوع اللى بتضايق الناس بحب افهم منهم قصدهم الاول وبعدين ارد انا اللى اسفه وامسح التعليق اللى قبل كده حضرتك واتشرفت بيك جدا ربنا يكرمك وسعيده بتعليق حضرتك اوي اوي ربنا يكرمك يا رب

غير معرف يقول...

سيدي رئيس التحرير
كل سنة وحضرتك طيب يا رب
وينعاد عليك بالخير دايما
سامحني على الغياب
الجهاز كان بيحتضر بس الحمدلله لحقته أخيرااااا
سامحني جدا على التقصير
واضح إن فاتني الكتير للأسف
تقبل مروري واعتذاري