الأربعاء، 10 ديسمبر 2008

يموت المعلم ...ولا يتعلم!!


هي الحقيقه فلن يعي الانسان كل العلم
وسيظل طوال حياته يتعلم .والسؤال المحير والذي نبحث عن اجابه له ...مال الذي نتعلمه؟
تعلموا العلم
وتعلموا
للعلم.
الوقار
(هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون )
مقوله غايه في الروعه
والجمال والتساؤل الاستنكاري لعدم استواء النقيضين
*****
مع التفكر في مدلول هذه العباره لا بد من الخروج بقيمه
وقيمه عاليه لكل من :
العلم ..الجمال ..الوقار
لا يقتصر القول علي العلم فقط
لكن هناك..جوانب جماليه تحيط به
الوقار*
لكن ما هو العلم؟
هل كل ما يعرفه الانسان علم؟
ولو كان الامر كذلك.. فلماذا كان العارف و العالم؟
سيدي ...أبحث معي عن السؤال فهو أول العلم
واذا ما علمت فأعمل ...فبدون العمل لا يكون العلم علما.
لسنا حكماء ولا فلاسفه...لكن العقل لا يتوقف عن العمل وأعمال الفكر في كل اتجاه .وعمل العقل مجهود وطاقه جباره مهدره .كيف نستثمر هذه الطاقه و نوجهها الوجهه الصحيحه؟
لا تمر علي الكلمات مرور الكرام ...
بل لا بد من استحضار الذهن وأعمال العقل فيما نقرأ.
فيكفي ان يكون الكاتب هو الذي كتب بلا عقل .
نفتقد العقل كثيرا حين يتجمد أو يتوقف عند نمط واحد من التفكير..
لا بد ان نفكر بأكثر من طريقـه ولا نترك الامر قبل ان نبت فيه .
فالنمط اليومي للحياه ..
.في كل شيئ يسير بشكل واحد
خالي من المشاعر والافكار الجديده ..
فيجعلنا نعيش في قالب واحد لا يخرج عن الشكل الجامد الخالي من المرونه التي هي اساس التماسك في كل الاحوال.

هناك 27 تعليقًا:

kh يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أول تعليق

بجد بوست ممتاز وأحلى حاجه عجبتنى فيه هى وضع العلم فى الفعل ( العمل به )بجد دى حاجه مهمه وهى أحد النصائح الغاليه فى علم التنميه البشريه ألا وهى وضع الفكره - العلم - فى الفعل ثم البحث عن النتائج

أحييكى مره تانى على البوست الرائع

وسلااااااااااااااااااااااام

غير معرف يقول...

طول ما احنا عايشين
لازم نفضل نتعلم
والعلام مش علام كتاب وكراسة
العلام علام الدنيا اللي احنا فيها
ربنا كبير

رئيس التحرير يقول...

اشكرك KH علي المرور وأحيك علي القراءه بوعي ...علم التنميه البشريه أحدي أهم العلوم الاجتماعيه و الانسانيه...لك كل التقدير.

رئيس التحرير يقول...

بنوره ...أهلا بيكي
نورتي العزبه ...والله
معاكي حق لازم نتعلم.. و نتعلم..و نتعلم!!!
العلم نور...والنور من البنور
شكرا بنوره علي المرور

فشكووول يقول...

شوف يا سيدى .. الموضوع بسيط قوى العلم .. هو ما علمته وطبقته وطورته واستنبطت منه وحفظته للاجيال
اما الجمال .. وآه من الجمال .. هو ما يريح القلب والعقل والعين واجمل الجمال فى النساء
اما الوقار .. والله ما انا عارف ايه الوقار ده .. يكونش سمك الوقار ولا تقصد الوقار والاحترام .. ايوه .. هوه ده الاحترام .. طب ايه يعنى الاحترام برضه .. يعنى احنا بنفسر الماء بالماء لكن :
متهيأ لى ان الوقار هو ما وقر فى عقلك وطبقته فى تعاملاتك .. والله الواحد محتار ..يعنى انت جاى بعد اللحمه والفته والكوارع والترمس والحاجات دى تشغل عقلنا بحاجات جدليه ولا ايه .. اتأخرت عليك شويه ما علهش .. كنت فى البلد فى دار العيله عشان العيد ..كل عام وانت بخير وبألف صحه وسلامه

بس خلاص ... يقول...

كل سنه وانت طيب ياريسنا
لى عندك عتوبه انك ماعيدتش عليا ولاقلت لى كل سنه وانتى طيبه ولاجبت معاك حتى ربلع كيلو لحمة
وموضوع العلم ده واسع وله جوانب متعدده .. فنحن نتعلم طالما بقينا فى الحياة فليس العلم هو ماندرسه فى المدارس والجامعات فإنه مجرد تحصيل حاصل فهذا تعليم وهو علم استقرائى ننساه بمجرد انتهاء الدراسه .. اولكن التعلم هو اكتساب الخبرات من مجال عده ..ز مش بقولك الموضوع كبير وشرحه يطول ولاتكفيه كلمتين وبس
كل سنه وانت طيب يامعلم ياكبير بضم الميم طبعا

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عيكم

أستاذنا ..رئيس التحرير
كل سنة وحضرتك بخير وكل الاهل والاقارب بخير

العلم شريعه.. وطلب العلم فريضة
فقال الرسول"من سلك طريقا يلتمس به علما سهل الله له طريقا الى الجنة"
و أول ما أمر به الله الرسول الكريم في القرآن "اقرأ.." وهو مصدر العلم والتعلم والمعرفة
وقال تعالى"إنما يخشى الله من عباده العلماء" لكثرة علمهم وقربهم من الادراك والحقائق
العلم لا يفيد بغير العمل فالعمل في تصوري هو ما يروج العلم ويعلمنا بفائدته

موضوع جاد وهام وممته أنه من رئيسنا ..رئيس التحرير

فشكووول يقول...

يا ريسنا يا حبيبى يا رئيس التحرير.. تحياتى .. واستعنا على الشقى بيك يا رب
اولا : الله يرحم عمتك رحمه واسعه ويدخلها فسيح جناته ويغسلها بماء وثلج وبرد وينقها من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الابيض من الدنس ويبعد بينها وبين سيئاتها كما باعد بين المشرق والمغرب ويتجاوز عن سيئاتها ويزيد فى حسناتها ........
يا ريت اشوف حضرتك وتشرفنى وانا اعرف ان لك علاقة بالفلاحين دا اذا ما كنتش فلاح وبتعرف الكانون والجله والحطب القطن والحطب الدره وكمان خشب القضب يعنى الناتج عن تقليم الحدائق والشجر والله انا كمان خايف لا نلاقى اقراص جله صينى وحطب صينى بعد الخبر اللى قريته النهارده عن الدهب الصينى عيار 12 اللى حينزل السوق اليومين دول وعن الدقن وحلاقتها اقول لك
فى حديث شريف عن الرسول صلى الله عليه وسلم
عن مسلم عن ام سلمه ان الرسول صلى الله عليه وسلم قال ( اذا اراد احدكم ان يضحى فليمسك عن شعره واظفاره - كتاب فقه السنه للشيخ سيد سابق - المجلد الثالث - طبعة دار التراث بالقاهره ص 274 )مره ثالثه اعاد الله عليك العيد بالخير واليمن والبركات دعوه ان شاء الله لا ترد من فشكول فى عاصمة المنوفيه شبين الكوم ..وتحياتى لحضرتك ودمت بكل الخير

حاجــ عيال ــات يقول...

رئيس التحرير يقول:
...أوعي تزعلي ...شاركي أحسن من
كده ...والا
عذرا أستاذي لا أفهم هذا الجزء
أرجو التوضيح بسرعه

مستنية ها..على نار..

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم
امممممممممم ماشي كلامك
على عيني وعلى راسي ..وصلت يافندم معلش العتب على المواصلات اتاخرت شوية في الفهم بسببها

أشكرك على التوضيح

ومنور عندي دايما يا أستاذنا
كل سنة وحضرتك بخير
تفتكر دي المرة الكام أقول كده

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم

أنا قلت عن العلم
الوقار :
بابا علمني زمان أن كتر الضحك بيضيع الهيبة .. يعني " من كثر مزاحه قلت هيبته "فانا شايفة الهيبة شكل من اشكال الوقار
العلم مرتبط كمان بيه ـ الوقار ـ لأن العلم في رأيي بيدعم الوقار و الجهل بيعدمه تماما

الجمال برده مرتبط بالعلم" يظل الانسان جميلا حتى يتكلم فلو تكلم يزيد جماله او ينعدم تماما وينقلب بسفه"دي مش مقولة مأثورة ولا حاجة على فكرة دي خطرت ببالي وانا بكتب

وسلام مؤقت
جهاد مشالي

حاجــ عيال ــات يقول...

الفشكول قال:
"متهيأ لى ان الوقار هو ما وقر فى عقلك وطبقته فى تعاملاتك "
مع احترامي لعمو صلاح انا معترضة على المقولة دي لو بشكل مطلق كده
يعني انا ممكن اكون مقتنعه تماما بمنطق معين وتقدر تقول ان المنطق ده وقر في قلبي وعقلي كمان وبيبان اوي في تعاملاتي كده انا طبقت المقولة بتاعه حضرتك كويس ..لكن المنطق ده اساسه غلط ..غلط تماما
اتمثل بالوقار في الوقت ده..؟
يعني مثلا واحد عنده مرض نفسي انا بقول مثلا ..بتلاقي تصرافاته نابعه منه هو وبس وعنده منطق غير الناس كلها ومش شايف غيره وبيتعامل على اساسه هل ينفع اقول انه ده عنده وقار وهو اصلا مريض نفسيا
أو مثلا مثلا يعني ياعمو واحد فاسد مقتنع بفساده ده ومباديء الفساد وقرت في عقله وقلبه وبيتعامل بيها ومش معترف انه غلط ده هعتبره وقور..؟
الوقور في رأي الا نسان مش بيصنعه بنفسه لكن بتصنعه تصرفاته وبيشوفه الآخر قبل الذات الوقورة
مع احترامي لعمو صلاح دا راي
ومستعده للمناقشة

جهاد مشالي

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم

انا دلوقتي بشرب اللبن وشاطرة خالص
بس انا زعلانة من عمو صلاح
اللي ماطلعش عمو صلاح
ازاي فهمنى انه عمو صلاح
وهو مش عمو صلاح
لاء ياعمو صلاح ..ياللي ماطلعتش عمو صلاح ..حضرتك لازم تعزمني على حاجة حلوة ..على بوست مثلا مليان حاجات حلوة ماليش دعوة .احسن اخلي كل الناس يعرفوا انك عمو مش صلاح

وبكرة نكمل بقيت الحوار
وسلمي واحترامي ووقاري للوقار

جهاد مشالي

mohamed ghalia يقول...

موضوع هايل
سلم لك قلمك
سعيد بتشريفك مدونتى المتواضعة
دمت بكل الود
كل سنة وحضرتك بخير

فشكووول يقول...

يا رئيسنا يا رئيس التحرير
طبعا ياعمنا العلم شيئ واليقين شيئ أخر .. علميا هكذا وكل نطريه قابله للخطأ بنسبة انحراف معيارى كذا % ثم انك عرفت كل الاسامى بتاعتى .. خد عندك اسم جديد كانوا اصحابى ينادونى به - توتو - وبعدين لما شعرى ابيض كدا حسوا انه بقى صغير عليا فبطلوا ينادونى بيه .. كل سنه وحضرتك طيب يا استاذ حسين انت واولادك والعائله

Empress appy يقول...

دى تنميه بشريه يا استاذنا انا كتير بقرا فيها بجد كلام حلو واستفدت منه كتير

فشكووول يقول...

يا عمنا يا رئيس التحرير .. هو انت عشان الريس تقوم توقعنا فى بعض والا ايه .. على العموم انا رحت عند جهاد مشالى .. وكمان رحت عند هو هو هو وحاولت وقلت لهم الآتى بس يا رب ما يقلبوا على ويزعلوا منى انا على العموم انا حاولت لوجه الله ورزقى على الله مع انى فشكول وبفشكل لكن المره دى عايز الم .قلت الأتى عند الاتنين:
يا جهاد : ممكن عشان خاطر عمك فشكول انت وهو هو هو تبطلوا مساجلات مع بعض .. انتم من المدونين الكويسين وانا بحبك وبحب هو هو هو .. مش عايزكم تزعلوا من بعض وتقعدوا فى شد وجذب وفى الاخر احنا اللى نزعل عشان انتم زعلانين من بعض وانا تقريبا ما اقدرش استغنى عنك ولا عن جهاد ولما اشوفكم زعلانين يبقى اعمل انا ايه بقى ؟ وحرام نشوف اتنين زعلانين من بعض ومدونين كويسين وشاطرين وانا شخصيا اتعلمت منهم كتير انا حاروح عند هو هو هو واطلب منه نفس الطلب ده واذا كان فشكول له عندكم خاطر بلاش تزوروا بعض مؤقتا لحد ما تهدأ الامور وكل واحد فيكم يكون ارتاح نفسيا ومعنويا من التانى .. وبالنسبه لهوهو هو أنا فاهم يعنى ايه معنى الهوهوه بتاعته عشان احنا تقريبا بيقولوا لنا هوهوا على كيفكم واحنا نعمل اللى احنا عايزينه .. وان كلامنا كله بالنسبه لهم هوهوه وعشان كدا هو هو بيرمز بمدونته لهذا وكأنه عايز يقول ان مدونتى آذان فى مالطه .. ماشى يا جهاد ..ماشى يا هوهو مش معقول على العيد نتخانق مع بعض مع ان المفروض اننا نعيد على بعض .. كل سنه وانتم الاثنين بخير انا جيت بعد ما احوال الهوى قال الحق جهاد وهوهو ماسكين فى بعض قلت اروح اخلصهم من بعض .. يا ترى حتكسفوا فشكول انتم الاثنين ؟ نشـــــوف
ربنا يهدى النفوس

Dr. Ibrahim يقول...

بارك الله فيكم

التفاعل والمرونة فى العلم والتعلم

والعمل به وتعليمه وإثراء الغير فيجب ان نكون كالأرض الخضراء التى تطرح ثمار بما نرتوى من ماء وحبوب ليأكل الغير لتسير البشرية فى مسيرتها

تحياتى

د إبراهيم

اقصوصه يقول...

فعلا معاك الحق

الصوره رائعه جدا

والتدوينه جدا جميله

سررت بمروري منهنا

تمنياتي بالتوفيق :)

بس خلاص ... يقول...

رئيس التحرير .... باشا ياخبر تزعل انا اقدر ياباشا ام حسين دى ست زى العسل وبعدين حسين ده غير حسين التانى ... انا قلت ام حسين بس ..مش ام حسين باشا شفت الفرق بقى ...وبعدين هى اصلا اسمها ام ياسين بس ياسين مسافر مع ابوه ههههههههههه

فشكووول يقول...

رئيس التحرير .. انا رحت عند هوهو وقريت الموضوع وفى الحقيقه اول مره اعرف الموضوع من ههوهو وبعدين قعدت ادور عليه فى الجزيره والعربيه والعالميه والحره وتليفزيونا الميمون وقريت المصرى اليوم .. على العموم مستنيك اما ترجع تانى عشان اشوف انت حتعمل فى ايه .. اصل البوست اللى انت قريته كان المقدمه بس .. والتخين كان فى القعر .. ربنا يستر

فشكووول يقول...

والله يا ريس الواد بطل فعلا وانا مش باشجب اللى عمله بالعكس .. انا فرحان باللى عمله وانا اول واحد حزنان على اللى بيحصل لينا وحوالينا بس انا عايز عمل .. عايز نصحى .. نصحح ما بنفسنا وبعدين نبص للغريب مش عاجبنى ابدا ان احنا نقعد ونولول ونقول الحقونا .. بنشتكى لكل العالم عشان يلحقنا ولا حد معبرنا .. تفتكر مثلا ان العالم كله مش عارف ان اسرائيل دوله معتديه وان الحق العربى ظاهى وبائن زى القمر فى عز الليل .. بس اسرائيل قويه وغنيه .. والعالم كله بيعمل لها حساب واحنا ما لناش هبشه ولا نبشه والعالم كله مش معبرنا عشان كدا عايز يكون لنا هبشه ونبشه عشان العالم كله اما نقول يقول ورانا زى ما بيقول ورا امريكا واسرائيل اليوم وما تقوليش ان اسرائيل معتمده على امريكا فى قوتها وفى فلوسها .. أهى هى بتقدر تختار مصادر قوتها صح مش زينا .. جاتنا نيله فى حظنا الهباب

فشكووول يقول...

لا يا عم ما تختارونيش احسن اليومين دول الجزم عماله ترف على المختارين وعقبال اخترناك اخترناك ما ياخد جزمه على دماغه هو كمان ونستريح اما انا ما استحملش

فشكووول يقول...

حبيب قلبى ريسنا كلنا ورئيس التحرير
انا جيت عنجك وقلت لك ايه الموضوع .. بس حكاية اخترناك دى .. بخاف منها .. ايمن نور بيكتب فى الدستور وهو فى السجن .. وعلى العموم لما انا وانتم نشوف حلمة ودننا .. تحياتى

فشكووول يقول...

لسه جاى من المدونه التانيه بتاعتك اللى انت كاتب اسمك فيها .. يا عم حسين الله يهديك ارسى لك على بر وخلينا ندخل مدونه واحد ما تدوخناش .. تحياتى.. اصلى بلف النهارده على المدونات

فشكووول يقول...

يا رئيس التحرير .. يا صاحب العزبه .. يا حسين بك سباق يـــ .. ايه كمان
معقول انت كنت قاعد طول الليل على المدونه .. انا قفلت بعد زيارتك الاولى ولسه راجع الوقت .. والله يا ريتنى شفت العليق بتاعك وانا كنت قعدت احكى معاك للصبح .. لكن ما علهش .. ايه رأيك نخليها يوم الاربع بالليل عشان انا عندى الخميس راحه ونقعد ندردش ونختلف ونتفق للصبح .. قةلت ايه .. هى فين النخله دى اللى عليا الغراب

صفــــاء يقول...

.
أعمال العقل
أصلا العقل الجامد ليس عقلا من الاساس
بل مرونته اصل عمله
فتجد الانسان يستكثر أعماله ويفضل عليه الافكار التى سبقه اليها اخرين والقوالب سابقه التجهيز كى لا يرهق ذهنه بالأبداع والابتكار
فأذا ناقشته قال لك بل هكذا وجدنا من سبقنا وتلك هى الطبيعيه والتقليديه
فمن قال ان الحياة انماط علينا أستخدامها فقط دون أضافه نكهتنا الخاصه عليها
أطلت اعلم
بس موضوعك فلسفى وغير مطروق
تحياتى
.